English  |  Deutsch  |  Lättläst  |  Anpassa  |  Lyssna  |  Om webbplatsen
Startsida

För dig som är kvinna

När du behöver preventivmedel


Preventivmedel är skydd,
som gör att kvinnor inte blir med barn
till exempel p-piller eller kondomer.

Det finns särskilda avdelningar
där du kan få råd om preventivmedel.
Avdelningarna kallas barnmorskeavdelningar.

För dig som är ung finns avdelningar
som kallas ungdomsmottagningar.
Där kan du fråga om sex
och om hur kroppen fungerar.
På ungdomsmottagningen kan du också
få råd om preventivmedel.

När du funderar på att göra abort


Om du väntar barn men inte vill föda barnet
kan du få hjälp så att barnet inte föds.
Det kallas för att göra abort.
Du kan prata med personalen
på barnmorskemottagningen eller ungdomsmottagningen
om du funderar på att göra abort.

Undersökning av brösten


Cancer i brösten är en sjukdom
som kvinnor kan få.

Alla kvinnor som är mellan 45 och 69 år
kan komma till sjukhuset och undersöka sina bröst.

Det kallas för mammografi.
Du får ett brev där det står när du ska komma.

Kvinnor kan bli friska från cancern i brösten
om läkaren upptäcker den tidigt.

Därför är det viktigt att du går till undersökningen.

Provtagning i underlivet


Kvinnor kan få cancer i underlivet.
Alla kvinnor som är mellan 23 och 59 år
kan komma till sjukhuset för att undersöka underlivet.
Det kallas för gynekologisk hälsokontroll.
Du får ett brev där det står när du ska komma.

Kvinnor kan bli friska från cancer i underlivet
om läkaren upptäcker den tidigt.
Därför är det viktigt att du går till undersökningen.

 

Webbplatsen funkar med Talande webb
Hitta rätt direkt
Gör det själv
Förnya recept, ändra besökstid, beställ intyg med mera.
Webbisar, bilder på nyfödda
Webbis
Kartor (öppnas i nytt fönster)
Kartor
Sjukvårdsrådgivning
Råd
Hälsoval Blekinge
Landstinget Blekinge, 371 81 Karlskrona. Tel: 0455-73 10 00,
Fax: 0455-802 50, E-post: landstinget.blekinge@ltblekinge.se
Ansvarig för sidan: Jens Qwarngård
Senast ändrad: 2007-02-09